Translate / Översätt

tisdag 3 juni 2014

Natasha

Ken ring

Ken Kiprono Ring är en svensk rappare född 29 januari 1979 i Hässelby, Stockholms kommun. Han är ursprungligen från Kenya men är född i Sverige. Han har 3 systrar som heter Caroliné, Diana och June. Hans pappa lämnade sin fru när Ken var 7 år. Efter när pappan lämnade sin fru blev hon sakta en alkoholist av all sorg som hon hade. Ken hade väldigt jobbigt hemma för att hans mamma fick en sjukdom som heter och han drack väldigt mycket och åt massor av tabletter. Ken fick den stora karriär med självbiografiska låten Mamma som handlar om hur hans mor Rebeca insjuknade och avled av cancer när han var 13 år gammal. Men Kens mor fick sjukdomen när han var 7 år gammal. Efter en spelning på vattenfestival i Stockholm blev han gripen av poliser för att han hade framfört en låt som heter spräng regeringen är han rappade om att storma slottet och våldta prinsessa Madelina där efter släppte han två album som heter Mitt hem blir ditt hem.  Där efter så lämnade han sina skivbolag och släppte 4 album till.                

År 2004 började han att arbeta med norska producenten för att få mera hjälp med sina låtar och sammarbetet var lyckosamt och de släppte tillsammans plattan och som heter Två legender utan pengar.
Ken dömdes år 2006 för 6 månaders fängelse för ett grovt bedrägeri. Efter några dagar efter avtjänade han straffet och stod upp i scen med Petter i jazzfestivalen. Och han släppte ut nya singel som heter Cutta dom ‎Han släppte ut album som heter  hip hop år 2009 och detta album blev hans tionde album där han rappad. År 2013 fick han vara i tv 4 i ett program som heter så mycket bättre som handlar om några svenska artister som bor tillsamman i 8 dagar  berättar om sina låtar och sin uppväxt. Och det var en gång en avsnitt som kom upp där Ken ring berättade om sin uppväxt mm. Och han berättade om sin låt som heter Människor som ingen vill se Och han berättade i programmet att han sålde hasch och rökte som 10 åring. 


Låttexten
Ken Ring - Människor som ingen vill se

Det är väl dom utan jobb som inte har nånting
Som förlorade sin kvinna och sin ring
Som aldrig kunde köpa hus som drömde om en bil
Och jag tog på mig mina kläder där i Hässelby
Och utan vänner, det var vi utan land
Det finns inget jävla vapen de kan lägga i min hand
För man glömmer hur det doftar när man tappat sitt tal
För de som tappat rösten och inte har nåt val
Det är de som inte har nån lust att lämna mig ifred.
Det finns människor, bror som ingen jävel vill se
Och ni bor på mitt kvarter, svär jag lever för er
Ni som vet hur det e' att aldrig se nåt mer
än de små smulorna som de slänger där i hörnan
ja, jag svär på vår bror för de döda'n
och jag vet att det krävs så mycket mer
vi e' dom som bara gud orkar med

Men vi lever, vi lever, vi lever, vi lever, vi lever, vi lever.

Utan hopp och utan mat
De som inte finner skydd
De som inte har nån stat
Ja man jagar sina pengar, som man sårar sin familj
Vi e' de fattiga som aldrig passar in
Och staten är som gamla hundar lättare att blunda
Ett hinder vi vill runda måste mätta alla ungar
Det är klart jag undrar varför mamman bär på påsarna
Känner hennes smärta när hon krossar genom gårdarna
Jag känner tårarna, det känns som vi förlorar
Vi gick emot vårt öde, men ingen förstod att
Vi var på fel väg det blev en lång kamp
Men när jag går för alltid håller jag min brors hand
Jag vet hur det känns att sova på en bänk
Att inte ha en spänn jag svär man tror att det e' ett skämt
Att inte vara svensk och komma hit och ingen ser dig
Jag svär, jag hoppas du är med mig

Jag lever, jalla bror vi lever, vi lever, vi lever, vi lever.

vi lever, vi lever, vi lever, vi lever, vi lever, vi lever.
Vi lever, vi lever, vi lever , vi lever, vi lever, vi lever.
Låtanalys av låten som heter mäniskor som ingen vill se
De är dem som inte har någon jobb som inte har pengar
Som har förlorat sin fru
Som inte har råd till ett hus och som tänkte att  köpa ett bil
Och jag föddes i Hässelby
Utan sällskap och vi är dem utan en stad

Tänker inte skjuta någon eller slå någon
Man har glömt hur det doftade förr, och ingen lyssnar på dig nu
Ingen lyssnar på dig och du har inte någon annan väg nu att välja
Vålden har inte någon lust att lämna mig ifred
Det finns människor och bror som ingen bryr sig om
Ni bor i mitt hemland jag vill bara hjälpa er
Ni som är fattiga ni vet hur det känns att inte se mat
Än dem små saker och ting som ligger i hönorna
Jag svär för min bror att det var dem som döda honom
Jag vet att det behövs mycket till allting blir bra
Gud orkar bara med dem som inte har så många problem
Utan tro utan mat Dem som inte söker skydd
Dem som inte har någon stad
Ja, man rånar pengar och gör sina föräldrar ledsna
Vi är de fattiga som aldrig kommer passa in med dem rika
Vet inte
Ett problem som vi måste gå över är att mätta alla ungar
Det är därför mamma tiggar mat till oss
Jag känner hennes sorg när hon går genom gårdarna
Jag kan känna hennes tårar det känns som vi har släppt taget av allting
Vi gick emot vår fattigdom,
Men ingen av oss förstod att vi hade valt fel sida så att det blev långt fattigdom som vi gick emot
När vi gick emot vår fattigdom så höll jag alltid min brors hand för att inte tappa bort honom
Jag vet att det är obekvämt att sova i en bänk
Att inte ha en enda krona man tror att det är en dröm
Att vara en flykting och komma till Sverige och ingen bryr sig om dig
Jag hoppas att du förstår mig

Mina reflektioner:
Jag tänker att han försöker berätta om sitt live alltså hur jobbigt och sorligt liv han har gått igenom och berätta mest om flyktingar som har kommit till Sverige som inte hars in familj eller nånting med sig och han vill att vi ska först dem och försöka hjälpa dem.


Källförteckning:
hbkurs.gymnasium.sundsvall.se/HB_08_Ltm.../ken%20ring.doc
http://kenring.se/biografi/   hbkurs.gymnasium.sundsvall.se/HB_08_Ltm.../ken%20ring.doc


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar